Poslední dobou mě, zdá se, chtějí někteří obchodníci vytočit.

Vážená paní Rappersbergerová!

Dne 20. 4. 2006 okolo půl sedmé večer jsem byl nakupovat se synem ve vašem obchodě v obchodním domě Laso v Ostravě na Masarykově náměstí. Syn kupoval narozeninový dárek pro kamaráda – autíčko – a tašku na něj. Celková cena zboží byla 93 korun.

Chtěl jsem zaplatit platební kartou, ale paní pokladní mě odmítla s tím, že má interní nařízení nebrat karty u plateb menších než 150 korun. Na můj udivený dotaz „Proč?“ mi přinesla ukázat nějaký interní e-mail, který tuto informaci potvrzoval. Po zhruba desetiminutové diskusi, do které se zapojila další pracovnice obchodu, která mi vysvětlovala, že ony jako zaměstnanci za to nemohou a já chtěl telefonní číslo na vás, abych si tuto situaci vyjasnil, jsme se synem znechuceně odešli. Nakonec jsme byli vybrat potřebnou částku v bankomatu. Když se nad tím zamyslím, já jsem chtěl v obchodě nakoupit zboží a vy jste mi ho prostřednictvím svých zaměstnanců odmítla prodat, protože jsem neměl hotové peníze. Není to diskriminace?

Banky mě vedou k tomu, abych všude platil platební kartou a já tak činím kdykoli kupuji nějaké zboží (samozřejmě od určité hranice – je nesmysl platit za sešit v hodnotě deseti korun kartou). Hotové peníze ve větším množství nenosím a to nejen kvůli zlodějům.

Prosím, sdělte mi laskavě, dle jakého zákona či paragrafu instruujete své zaměstnance, aby bránili zákazníkům v nákupu zboží? Dle mého laického názoru a dle potvrzení zástupců banky GE a České spořitelny na to nemáte nejmenší právo.

Tento e-mail jsem zaslal i na adresu poradenského servisu na ochranu spotřebitelů spotrebitel.cz

S pozdravem…

Aktualizováno

Odpověď, která neurazí, ale ani nenadchne.

Vážený pane,
je mi opravdu líto, že nejste spokojen se službami naší firmy. I já jsem zastáncem placení platebními kartami. Ale pravdou je to, že se zaměstnankyně obchodu řídili vnitřními firemními předpisy, které byly vydány na základě určitého ekonomického zhodnocení a analýzy dané oblasti a stanovena hranice, od které jsou platební karty přijímány.

Nevím, zda existuje zákon či paragraf, který upravuje či nařizuje, že prodejny musí nebo mají přijímat platební karty a principy jejich uplatňování, ale mám dojem, že je to jen rozhodnutí vlastníka provozovny, jestli takovou službu zákazníkovi poskytuje.
Mám velmi špatné zkušenosti z Rakouska, kde přijímání mezinárodních platebních karet je silně omezen, proto jsem ráda, že naše provozovna může takovou službu svým zákazníkům zabrezpečit.

Ještě jednou se omlouvám, že jsme Vás naším přístupem znechutili nákup a doufám, že příště budete spokojen.

J. Rappersbergerová
Rappa s.r.o.