Limit pro platby kartami v obchodech – odpověď
Poslední dobou mě, zdá se, chtějí někteří obchodníci vytočit.
Vážená paní Rappersbergerová!
Dne 20. 4. 2006 okolo půl sedmé večer jsem byl nakupovat se synem ve vašem obchodě v obchodním domě Laso v Ostravě na Masarykově náměstí. Syn kupoval narozeninový dárek pro kamaráda – autíčko – a tašku na něj. Celková cena zboží byla 93 korun.
Chtěl jsem zaplatit platební kartou, ale paní pokladní mě odmítla s tím, že má interní nařízení nebrat karty u plateb menších než 150 korun. Na můj udivený dotaz „Proč?“ mi přinesla ukázat nějaký interní e-mail, který tuto informaci potvrzoval. Po zhruba desetiminutové diskusi, do které se zapojila další pracovnice obchodu, která mi vysvětlovala, že ony jako zaměstnanci za to nemohou a já chtěl telefonní číslo na vás, abych si tuto situaci vyjasnil, jsme se synem znechuceně odešli. Nakonec jsme byli vybrat potřebnou částku v bankomatu. Když se nad tím zamyslím, já jsem chtěl v obchodě nakoupit zboží a vy jste mi ho prostřednictvím svých zaměstnanců odmítla prodat, protože jsem neměl hotové peníze. Není to diskriminace?
Banky mě vedou k tomu, abych všude platil platební kartou a já tak činím kdykoli kupuji nějaké zboží (samozřejmě od určité hranice – je nesmysl platit za sešit v hodnotě deseti korun kartou). Hotové peníze ve větším množství nenosím a to nejen kvůli zlodějům.
Prosím, sdělte mi laskavě, dle jakého zákona či paragrafu instruujete své zaměstnance, aby bránili zákazníkům v nákupu zboží? Dle mého laického názoru a dle potvrzení zástupců banky GE a České spořitelny na to nemáte nejmenší právo.
Tento e-mail jsem zaslal i na adresu poradenského servisu na ochranu spotřebitelů spotrebitel.cz
S pozdravem…
Aktualizováno
Odpověď, která neurazí, ale ani nenadchne.
Vážený pane,
je mi opravdu líto, že nejste spokojen se službami naší firmy. I já jsem zastáncem placení platebními kartami. Ale pravdou je to, že se zaměstnankyně obchodu řídili vnitřními firemními předpisy, které byly vydány na základě určitého ekonomického zhodnocení a analýzy dané oblasti a stanovena hranice, od které jsou platební karty přijímány.Nevím, zda existuje zákon či paragraf, který upravuje či nařizuje, že prodejny musí nebo mají přijímat platební karty a principy jejich uplatňování, ale mám dojem, že je to jen rozhodnutí vlastníka provozovny, jestli takovou službu zákazníkovi poskytuje.
Mám velmi špatné zkušenosti z Rakouska, kde přijímání mezinárodních platebních karet je silně omezen, proto jsem ráda, že naše provozovna může takovou službu svým zákazníkům zabrezpečit.Ještě jednou se omlouvám, že jsme Vás naším přístupem znechutili nákup a doufám, že příště budete spokojen.
J. Rappersbergerová
Rappa s.r.o.